måndag 3 januari 2011

Tränat tre gånger på fyra dagar och desserten från Nyårsafton

Idag blev det jobb hemifrån och tur var det eftersom jag hade glömt att slå på alarmet på klockradion igår när jag la mig. Vaknade tack och lov av mig själv 07.35, men när resvägen till jobbet inte är så lång och "dresscode" för arbete från hemmet inte är så viktig så var jag på plats innan åtta. Frukosten kunde vänta en stund.
Intensiv jobbdag och som vanligt inte fått hålla på med det jag borde, månadsrapportering... det blir väl antagligen morgondagens problem och gissel och vånda!

Jag har faktiskt hunnit få alla silverbestick och bla min helt svarta soppslev "putsade"! Det blev den enkla lösningen - aluminiumfolie i vasken, 1 1/2 dl grovt salt och sedan i med alla bestick. På några sekunder blir de alldeles silvriga igen! Sen diska som vanligt och torka.

Efter jobbet hastade jag iväg till Filborna Arena igen, idag för ett 30-minuterspass Core ball - stabiliseringsträning för mage och rygg med hjälp av en pilatesboll - och det kändes bra. Hann med lite Crosstrainer och några styrkeövningar för armar och ben, som inte fått jobba så mycket på Core-passet.
Det var fjärde gången på mindre än en vecka, men jag lär nog inte klara samma frekvens hela tiden.
Kul att få börja registrera träning i träningsdagboken på Funbeat igen. ( http://www.funbeat.se/ )

Tänkte dela med mig av receptet på den efterrätt jag gjorde till nyårsfirandet. Den heter Rocky Road, men påminner inte så mycket om favoritjulgodiset med samma namn. Det skulle vara marshmallowsen möjligtvis och kanske en del tyckte att det var försvinnande gott. Det fanns några som fyllde på sina skålar!
Receptet hittade jag på Arlas hemsida (http://arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=32382)

Rocky road de luxe
Ingredienser:
Vit chokladmousse:       
100 g vit choklad
2 dl vispgrädde

Kolasås:
1 dl vispgrädde
½ dl mjölk
½ dl strösocker
½ dl sirap

Havrekrisp:
50 g smör eller margarin
½ dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl strösocker

250 g björnbär (el annat bär)
ca 40 minimarshmallows
4 kulor vaniljglass

Gör så här
Vit chokladmousse:
Bryt chokladen i bitar och låt de smälta över vattenbad eller i mikro.
Vispa grädden lätt.
Tillsätt den smälta chokladen och fortsätt vispa till ett fast skum.
Låt stå i kyl minst 1 tim.

Kolasås:
Blanda ingredienserna till såsen i en kastrull.
Koka kraftigt utan lock tills såsen tjocknar, 10-15 min.
 Låt såsen kallna.

Havrekrisp:
Sätt ugnen på175 grader
Blanda eller mixa ingredienserna till en smulig massa.
Bred ut den på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen 15-20 min.
Rör om några gånger under tiden.
Havrekrispet kan du förbereda flera dagar i förväg.

Varva chokladmousse, havrekrisp, björnbär och marshmallows i glas.
Avsluta med en glasskula och ringla över kolasås.
Njut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar