söndag 23 januari 2011

Början på tre upptagna kvällar och Tobleronemousse

I torsdags kväll var det trevligt nog dags för bokklubb igen. Vi saknade naturligtvis de två som inte kunde komma, men hade en trevlig kväll med mycket bokprat och god mat. Jag hoppas få receptet på både fisksoppan och den friska desserten som innehöll Limocello och mascarpone! Supergott!
Jag har nu på mig en bit in i mars att hinna läsa Helena von Zweigbergks "Sånt man bara säger".  Jag har aldrig läst något av denna författare och ser därför fram emot att prova.
Detta stod att läsa om boken på Bokus.com(http://www.bokus.com/bok/9789113027463/sant-man-bara-sager/):
När Susanne erbjuds ett avgångsvederlag för att lämna sitt chefsjobb överger hon man och tre bonusbarn och tar bilen till sitt torp på landet. Nu är det bara hon som gäller, på sina egna villkor.
Men fristen blir kort. Systern Louise ber henne att ta hand om den femtonårige sonen Jonas en kort tid. De ska vräkas och han behöver ett hem medan Louise får ordning på sitt röriga liv.
Jonas är en blek och misstänksam tonåring. Susanne får svårt att vara lika duktig och ansvarstagande som hon varit förut. Tidigare var Jonas en kär systerson, som Susanne ofta satt barnvakt åt. Nu känner de knappt varandra. Hur mår han egentligen? Och vad händer i Louises liv? Vad har hon för hemliga planer?

En berättelse om ett ofrivilligt möte mellan en femtioårig kvinna och en ung pojke som båda har vänt livet ryggen. Om hur livet kan tränga sig på och tvinga oss att ta reda på vad som verkligen spelar roll i den här världen.

I fredags kväll hade vi lite "tjejkväll", även om det fanns lite inslag av två söner i varje fall medan det serverades mat. Jag och Alice hade vars en kompis på besök som råkar vara mor och dotter. Maten vi bjöd på blev typiskt fredagsenkel, tacos och kyckling-enchiladas. Mycket trevligt prat och vi hann även få i oss den aav Alice önskade Tobleronemoussen, som egentligen nog var ganska enkel att göra, men som jag behövde två försök för att klara! När jag smälte tobleronen i vattenbad, började antagligen vattnet koka och helt plötsligts var chokladen en stor tung gryning osmältbar klump. Detta fanns det ju naturligtvis inte tid till, men inte mycket att göra och Wile räddade mig och kvällens dessert!. Han ordnade fram och erbjöd mig sitt stora toblerone han vunnit på golftävling i höstas och snart så hade jag lyckats bättre och fick in glasen med mousse i kylen.

Bilden är från HD.se där jag hittade receptet
 http://hd.se/mat/2010/04/09/tobleronemousse-med-hallonsas/
TOBLERONEMOUSSE (4port)
200 g ljus Toblerone

3 dl vispgrädde
1 msk flytande honung
2 ägg

Gör så här:
Vispa grädden. Hacka Tobleronen och smält försiktigt med honung, antingen i omgångar i mikron eller i vattenbad. Låt svalna lite.

Vispa äggen luftiga och blanda med chokladen under ständig omrörning. Tillsätt sedan lite av den vispade grädden och blanda försiktigt.
När smeten blivit jämn, vänd försiktigt ner resten av grädden utan att röra för mycket. Ställ in i kylen i minst en timme.

Jag serverade blandade rumstempererade "trädgårdsbär" till, men man kan annars göra en hallonsås:

Hallonsås:

250 g tinade hallon
2-3 msk florsocker
Mixa hallon och florsocker. Sila.
---------------------------------------
Jag har mer att berätta om helgen, med skolor, kalas och hästar men det får vänta till en annan kväll när jag inte är så trött som jag är nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar