lördag 29 januari 2011

Kryddiga nötter, men svårt att släppa och inte bli besviken

Jag vet att jag måste, och försöker verkligen, släppa lite av den kontroll över barnen som jag så gärna vill ha hela tiden. Eller "gärna vill ha" är kanske fel ordval - det handlar nog om att jag tror att jag måste ha det!?
Jag vet att i varje fall de två äldsta barnen nog är så stora så att de själva kan och bör ta ansvar för att komma ihåg vilka tider de ska passa och själv ta konsekvenserna om de glömmer, och det gör de också oftast, men jag har svårt att låta bli att påminna dem och gör det till och med ibland när de inte bor hos mig utan hos sin pappa. Det händer någongång ibland att han glömmer bort något som någon av barnen ska på och de borde ju inte vara mitt problem, men när jag idag förstod att både Wille och hans pappa hade glömt bort Willes tennisträning för att Wille har sovit över hos en kompis så blir jag ändå jättebesviken och ledsen! Det är för tillfället den enda fysiska aktiviteten utanför skolans idrott som Wille har och jag tycker att han behöver den. Jag tvivlar inte på att Willes pappa också tycker det, men jag blir besviken både på att han glömt det och på mig själv för att jag inte kan låta bli att påpeka det.

Återigen kommer sorgsenheten över mig och en massa minnen. Om vi fortfarande hade levt ihop som en familj så hade Wille varit på tennis idag för att jag inte hade glömt det, för att T och jag kompletterade varann så bra och vi hade det bra som familj, tyckte jag. Jag kan inte se mig själv någonsin i en annan familjekonstellation än den jag hade och tårarna rullar när jag nu igen fastnar i minnen över saker vi gjort tillsammans och allt vi delat. Varför ska det vara så svårt att se framåt? Varför kan jag inte försöka glädja mig åt minnena istället för att bara bli ledsen och sakna vad som varit och aldrig kommer tillbaka?

Igår kväll när jag och Alice skulle till L och A för en liten "tjejkväll" så hade jag tänkt ta med mig lite rostade kryddiga nötter som vi kunde knapra på innan maten, men de hade nog behövt vara i ugnen lite längre tid än vad jag hade (12 min!) och de blev inte så knuspriga som jag hade tänkt mig. Smaken var det däremot inget fel på, tycker jag.

Kryddigt Rostade Nötter & Mandlar
2 dl cashewnötter
2 dl mandlar

2 msk flytande honung
1 msk farinsocker
1 msk paprikapulver
1 tsk chilipulver

Sätt ugnen på 150°. Lägg nötterna på en bakpappersklädd plåt.
Ringla över honungen och strö över sockret och kryddorna.
Stänk över lite vatten så att de inte klibbar ihop.

Rosta nötterna i mitten av ugnen i ca 20 minuter tills de har fått lite färg.
Rör om dåoch då. Låt svalna lite på plåten innan servering.

2 kommentarer:

  1. Släppa kontroll är inte lätt. Det är en process man måste igenom och en del av oss har svårare för det än andra. Att vara medveten om sina brister är ju första steget mot att klara det bättre! Kram!!

    SvaraRadera