måndag 24 januari 2011

Ett försök på fortsättningen av helgen...


Mycket orchidé i detta inlägg, men
inte bara om blomman!
... utan att låta för deppig. Idag är det en sån där jämn måndag, vilket betyder att barnen försvinner en vecka igen och jag tycker att det är superjobbigt, allra mest just den dagen de flyttar. Jag vet att det har sina sk fördelar, som att hinna träna lite mer och att inte känna sig stressad om och när man blir sen på jobbet. Kanske är det delvis också en ursäkt för att komma från jobbet när jag har barnen. Jag trivs inte på jobbet och "skyller på", inför mig själv, att jag inte har tid att jobba över, när barnen bor hos mig. Ibland borde jag uppbåda energi för att försöka lösa saker som jag inte har den blekaste om hur jag ska hantera och känner mig oerhört ensam - tycker det är svårt att erkänna för min chef att jag emellanåt inte rikigt vet vad min nuvaranede jobbroll innebär eller vad som förväntas av mig. Problemet är väl egentligen att jag har två olika chefer, en linjechef och en som är är min chef i det projekt jag nu jobbar och inte trivs i. För mig är det inte så enkelt att be om hjälp och ibland svårt att veta vem jag ska vända mig till, jag känner att jag inte får det stöd jag borde få som oerfaren på den postion jag nu har. Vissa dagar känns det rätt hopplöst.. och idag är en sådan, vilket säkert hänger samman med att det är en jämn måndag!

Tillbaka till helgen som precis har varit. På lördagen blev det inte någon sovmorgon för mig, Alice och Wille. Alice hade obligatorisk skoldag på sin skola eftersom det var Öppet Hus och Wille och jag skulle hälsa på både både där och på en annan skola som Wille eventuellt ska börja på efter sommaren när han ska börja 6:an. Wille verkar rätt säker på att han vill byta till denna matte/natur-inriktade högstadieskola som är uttalat teoretiskt förberedande inför gymnasiet. Här gick Max sina tre högstadieår och trivdes bra och jag tror att skolan passar Wille bra, men är lite bekymrad för den långa skolvägen. Först måste han ta tåget in till stan och sen byta till en stadsbuss. Lille Wille, klarar han detta till höstterminen?! Han vet inte själv, men vill försöka!
Vi kollade även in skolan där Alice går och som ligger mer centralt. De hade teknikdag på schemat och 7:ornas uppgift var att i mindre grupper bygga båtar som skulle klara av att flyta med viss last, vilket visade sig att inte vara så enkelt... Alice grupp lyckades inte så bra, men jag tror att Alice var medveten om varför deras stjärnformade båt sjönk och förhoppningsvis kan skriva en bra slutrapport, som också är en del i övningen.
Efter detta bar det iväg till Willes tennislektion och strax efter klockan 13 var vi alla tre  hemma igen. Max hade i varje fall lyckats stiga upp, men hade inte ätit frukost utan tyckte det var bättre att äta lunch med oss. Han är verkligen tonåring i vissa avseenden!

Jag erkänner att jag är lite stolt
för att jag vågade!
Alice behövde åka till stallet och skritta ut med Orchidé och eftersom det var härligt väder så bestämde jag mig för att följa med för att få en promenad sidan om häst och ryttare. Hade någon sagt tidigare på dagen att jag skuller ida på eftermiddagen hade jag skrattat högt. Förutom vid ett par tillfällen, bla en fantastisk tur på nordsvenskar på jämtska myrar på min 30-årsdag, så är det nog nästan 30 år sen jag red. Men Alice och stallets ägare A-K var rörande överens om jag skulle klara av att skritta ut med dem en runda! Jag var inte jättesvår att övertala, lite sugen är jag ju på att försöka lära mig rida igen, men det kom lite snabbt och det var ju ingen riskolehäst som lunkar runt på ett fyrkantsspår jag skulle rida! Det var mysigt, kul och gick väl hyfsat, men erkänner att microfleeceunderställ och termobyxor inte var den ultimata ridutstyrseln, gissa om jag fick skav och att trava kändes först lite onaturligt! 

Stall och ridturen tog lite längre tid än jag tänkt, men vi var nästa i tid när vi skulle hämta mamma och pappa på vägen till 19-årskalas. 

Det är mitt fadderbarn som har blivit så stor och min kusins mellanbarn och egentligen är det först idag, den 24:e som han fyller 19! Grattis!
Det blev ingen mat förrän vi hade jublat till Sveriges seger över Serbien med 28-24 i handbolls-vm, men jag tror inte att det bara var därför köttgrytan med bla svamp och enbär smakade så bra. Blåbärs-cheesecaken som serverades tillkaffet lite senare var super och jag ska definitivt be att få receptet. Tiden gick fort, en del av barnen spelade som vanligt bordtennis i garaget och sågs bara till när vi åt, och klockan var nog nästan ett när vi körde hemåt.

Den goda Blåbärs-cheesekakan!

Jag insåg att det inte var mycket lönt att gå och lägga sig när vi kom hem vid halv två eftersom jag hade en halv timme att köra för att hämta Max vid halv tre på en fest han varit på. Klockan var nästan halv fyra på morgonen innan jag somnade och jag bestämde mig för att ställa in mitt bokade Body-pump på förmiddagen. Jag behövde lite sovmorgon och ville äta en sen frukost med barnen, som också behövde sova ut.
Istället fick det bli lite cross-trainer och styrketräning på tidiga eftermiddagen.   

Ännu ljusare! Klockan 17 i söndags den 23/1!
 Jag och två av barnen hann med en fika (tror tyvärr att det är jag som gjort mina barn till riktiga "fika-grisar", dvs både jag och de gillar att fika!) innan jag körde Alice till stallet så att hon hann skritta ut en runda med en annan häst som hon iland hjälper till med. När det var gjort, och jag under tiden hade hunnit hämta hem Wille från en kompis, körde jag till stallet så att vi kunde lasta Orchidé och köra iväg till ridhuset, som är några kilometer iväg, så att Alice kunde rida lite mer ordentligt då det är svårt att rida ute nu, antingen är det fruset och stenhårt eller blött och lerigt.

Det såg riktigt  bra ut när de red, men vad vet jag! Alice tyckte i varje fall också att det gick ovanligt bra och det var skönt att se henne nöjd innan vi körde hem och lagade söndagsmiddag som blev Pepparbiff med vitlökssmör och Potatisgratäng och lite grönsaker. Jag var rätt trött i soffan när köket var röjt och jag fått en välförtjänt dusch.
Finingar!

Jag tror att de gillar varann!

Idag har jag jobbat hemifrån för att hinna njuta lite av barnen  när de kom hem från skolan och innan de pacakde ihop och gick till Thom. Jag har hunnit med ett pass Pilates igen och gillar detta lugna fokuserade men ändå jobbiga pass som omväxling till tex Body Pump. Jag tror och hoppas dessutom att det ska hjälpa till att få min rygg och hållning att bli bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar