måndag 10 januari 2011

Lära sig att gilla sin egentid - kanske med Pilates

Måndagarna när alla tre barnen flyttar från mig är hemska, men denna måndag blev inte lika jobbig eftersom Alice stannar här till onsdag och Max blir kvar tills i morgon. A kände att hon varit hela "min" vecka i Åre och frågade om hon fick vara här tills skolan började och det fick hon så klart. Jag hade inte haft något emot att ha alla barnen boende hos mig hela tiden. Det är klart att det ibland blir körigt att hinna med allt när man jobbar heltid och barnen ska på aktiviteter på olika håll, middagen ska inhandlas och lagas, läxor ska förhöras och andra tråkiga vardagsaktiviteter som måste hinnas med, men jag hade hellre haft det så körigt hela tiden om jag fått ha barnen boende hos mig hela tiden. Visst, det är kanske lätt att säga så när det inte är så och jag faktsiskt kan jobba lite mer, träna lite mer och skjuta på vissa vardagssysslor till de veckorna barnen inte är här.
Eftersom jag inte har möjligheten att ha barnen här alltid hoppas jag att jag fortsätter att tycka det är kul att träna och att detta kan få in mig mer på spåret att det går att uppskatta den egentid jag har varannan vecka och inte har förstånd nog att än så länge njuta av.

Idag provade jag Pilates för första gången och det var inte med boll, som jag hade trott. Pilates är en träningsform som skapades i början av 1900-talet av tysken Joseph Pilates. Han kallade själv träningsformen The Art of Contrology vilket syftar på vikten av precision och koncentration som ett sätt att kontrollera musklerna. Det är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga. Pilates handlar mycket om tankekraft, kanske mer än om fysisk styrka och jag gillade de fokuserade rörelserna i dämpad belysning med lugn, nästan meditativ, musik och tror att denna stabiliseringsträning för bålen där man tränar mest mag- och ryggmuskler är bra för både min hållning och mina ryggproblem. Det var inte sista gången jag tränade pilates!

När nu amaryllisen har fått flytta in i värmen och med vatten i botten på vasen så händer det mycket från dag till dag. Fyra blommor är nu utslagna!



2 kommentarer:

  1. Har aldrig provat pilates men det ska ju vara en jättebra träningsform det också. Just nu är jag helt såld på bodypump och älskar känslan av att vara slutkörd i hela kroppen ;) Lycka till på ditt träningspass! Kram Katja

    SvaraRadera
  2. Jag gillade Pilates, men Body Pump var ju roligare och kan bara hålla med om att det den härliga känslan av att kroppen är helt slutkörd är skön. Får nog dock ge det ett par gånger till för att få till "rätt" vikter vid de olika momenten..

    SvaraRadera