tisdag 18 januari 2011

Zumba var kul för tråkiga jag, som lagade strimlad skinka till middag

Det får bli ett kort inlägg i kväll eftersom klockan är mycket och jag är trött. Idag har jag varit på mitt första Zumba-pass, som jag inte hoppas var det sista. Det var kul och svettigt, men inte lika enkelt som jag hade föreställt mig. Förhoppningsvis kommer det att bli enklare att hänga med i svängarna och få till tex höftrullningarna bättre efter lite träning. 
Ett par bilder av amaryllisen idag.
Många blommor samtidigt nu,
men jag gillar de nyutslagna bäst
 På något sätt är det nog tur att jag i varje fall kommit igång med tränandet så att jag känner att jag gör NÅGOT eftersom jag känner mig tråkig och osocial i övrigt. Emellanåt tänker jag att jag måste hitta nya intressen, nya vänner och mer än en har frågat om jag inte börjat nätdejta, men jag är tydligen fortfarande inte där. Jag vet inte vem jag är längre då det känns som om jag forfarande är halv utan min äkta hälft. Ska man börja nätdejta måste man väl antagligen lägga upp någon slags profil och beskriva sig själv, vem man är och vad man har för intressen mm mm och jag har ingen aning om vad jag skulle skriva (måste väl låta lite tilltalande också!). Det skrämmer mig att tänka att jag inte vet vad jag vill och är intresserad av och kanske är jag en ganska tråkig slätstruken människa i varje fall just nu och jag får nog vara det ett tag till. Jag kan inte låtsas vara någon jag inte är och dessutom trivs jag inte med den jag ser ut att vara... hrmmm, detta lät lite flummigt och beror kanske, men inte helt säkert, på att jag är trött och tror inte att jag fortsätter mer på detta ämne.

Barnen fick äta middag utan mig, vilket i varje fall jag var besviken över. Jag kom igång lite sent med matlagandet och även om det var en snabbt lagad  'Strimlad skinka i lök' så gick det inte riktigt så fort som det behövdes. Jag fick sätta maten på bordet, säga varsågoda och sen åka. Maten verkar ha fallit barnen hyfsat i smaken och jag gillade det också, fast det var kanske inte så konstigt då jag var rätt hungrig när jag till slut kom hem, hade duschat och satte mig ner med en portion. Ursprunget till receptet är även denna gång från Arla.se, men justerades lite då jag ökade den total vätskemängden och bytte ut Arlas Cr Fraiche franska örter mot 'Creme Bonjour Cuisines Schalottenlök och Gräslök', vilket verkade fungera. 

STRIMLAD SKINKA I LÖK
4 port



500 g färsk skinka
1 purjolök, ca 150 g
2 rödlökar
1 köttbuljongtärning
2 dl crème bonjour cuisine Schalottenlök
1 dl mjölk
1 dl grädde
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
Gör så här:

Skär köttet i strimlor. Ansa och strimla purjolöken. Skala och skär rödlöken i klyftor. Bryn köttet i smör i en stekpanna och lägg över i en gryta. Gör ren pannan och fräs purjolök och rödlök och lägg över i grytan. Rör i buljongtärningen, cr bonjour schalottenlök, mjölk och grädde, salt och peppar. Låt koka ca 5 min under lock. Servera med nykokt potatis och sallad.  


3 kommentarer:

  1. Känn dig inte stressad till att göra nånting som du ännu kanske inte är redo för, allt har sin tid - kom ihåg det! Jag tror det är viktigt att man hittar sig själv igen innan man kan börja tänka på att träffa någon annan. Jag känner dig inte så bra egentligen men är övertygad om att du är en helt underbar och intressant person. Gör endast saker du känner för o skit i vad alla andra tycker o tänker om det. Be strong och lita på dig själv och dina egna känslor! Stooooor kram till dig

    SvaraRadera
  2. Mmmm...vad du lagar god mat. Du vet väl att vägen till mannens hjärta går genom magen. Fast det var kanske förr i tiden.
    Ha det bra
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Kan inte annat än hålla med om det Katja skriver.
    Du ska inte stressa fram något utan ta allt din egen takt så ska du se att du landar rätt så småningom.
    Och Anna-Karin - du är bra! Du är fantastisk på alla sätt och vis, det är bara det att du inne i en jobbig fas just nu och har svårt att se det själv.

    Stor kram från mig!!

    SvaraRadera