måndag 17 januari 2011

En grå måndag men det finns "saker" som lyser upp!

Det har verkligen varit en seg och grå måndag - mörkt och ruggigt när jag körde till jobbet vid sju i morse, knappt halvljus på lunchen, som visserligen betydde en god tomat- och kycklingsoppa med basilika och gott sällskap av trevliga kollegan Mia, och ännu mörkare och dimmigare när jag körde hemåt vid halv sex. Det var till och med dimmigt inne i parkeringshuset!
Jag veckohandlade på väg hem och var därför inte hemma förrän strax innan sju, men möttes av ett upplyst hus och två barn, som strax blev tre och plötsligt kändes måndagen inte så grå och trist längre!
Eftersom klockan var mycket så fick middagen bli en snabb Spaghetti Carbonara från Arla.se (http://arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14900&startlink=dagensrec_7) fast jag fick använda bacontärningar istället för rökt fläsk. Det fick bli en vanlig grönsallad med gurka och tomat därtill.

SPAGHETTI CARBONARA
Ingredienser, 4 port:
300 g spaghetti
150 g rökt eller rimmat fläsk (alt bacon)
smör eller margarin
2 ägg
1/2 dl matlagningsgrädde
1/2 tsk salt
1-2 finhackade vitlöksklyftor
3 dl  riven ost
2 krm nymald svartpeppar

Gör så här:
Koka spaghettin. Skär fläsket i små tärningar. Stek fläsket knaprigt i smör i en stekpanna. Vispa ihop ägg, grädde, salt, vitlök och hälften av osten. Rör ner fläsk och äggblandningen i den kokta spaghettin och rör kraftigt till en krämig konsistens. Strö över resten av osten och peppar.

En annan sak som kan lysa upp ett kompakt mörker var brevet vi fick från Barnfonden. Förutom de 200:- vi betalar i månaden till vårt fadderbarn Kadiatou, en flicka på 11 år som bor i södra Mali så gav vi 300:- extra i höstas som var vår julklapp till familjen. För dessa pengar får familjen köpa vad de vill och nu har vi fått deras "redovisning".  Det känns bra att se hur mycket dessa 300:- räckte till:

Pojke från min resa till Mali med barnfonden för några år sedan

1 pullover for Kadiatou
1 pullover for Konimba
1 T-shirt
10 kg of rice
1 packet of magi cubs
4 soaps
3 loincloth (höftskynken)
2 pairs of shoes
2 kg of sugar
1 pair of sandals

Tyvärr har jag ingen bild på Kadiatou och just nu inte heller tillgång till mina bilder från byn där Kadiatou bor i sydvästra Mail.

1 kommentar:

  1. Carbonara är aldrig fel och jag blev så sugen nu så det får det bli här ikväll!
    Kram

    SvaraRadera