lördag 19 februari 2011

Solig blandning av saker har blivit gjorda...


Tog in ett par kvistar från blåbärsriset för ett tag sedan och
och nu har de slagit ut!
... och det känns bra!
Det är ju tur, som jag tidigare också skrivit, att den ena dagen inte är den andra lik! Igår kom jag trött hem efter jobbet. Visserligen hyfsat tidigt, men några nätter av oroligt sovande, sätter sina spår. Det har varit fullmåne i veckan och om det är den som påverkar eller något annat vet jag inte.
Jag kände på mig att det var bäst att inte sätta sig ner någonstans direkt när jag kom hem för då hade jag antagligen inte orkat resa mig igen. Lyckades ta några foton på den stora Reanulten, som äntligen ska försöka säljas, byta lakan i ett par sängar, starta tvättmaskinen, få i mig lite kvällsmat och sjönk sedan ner i soffan. Jag hittade inget som roade mig på TV:n och var istället glad över att mitt enda sällskap boken "Högre än alla himlar" av Louise Boije af Gennäs kunde få mig att glömma att jag kände mig rätt ensam (igen). Jag hann med många sidor igår kväll, men tröttheten tog överhand och jag stupade i säng. 

Längst nere i hörnet av trädgårdenär där nu en stubbe!
  
Vaknade i hyfsad tid och unnade mig att få njuta ytterligare några sidor i boken innan jag steg upp. Såna morgnar är sköna! Jag funderade på om det skulle bli ett zumba-pass eller hjälpa till med trädfällning för mig som första lördagsaktivitet och skickade iväg ett sms till J, som så snällt lovat mig att ta ner den stora fina eken, som mina grannar tycker tar för mycket sol för dem i deras trädgård. De har i och för sig inte krävt att jag skulle ta ner den helt utan det räckte om den toppades rejält, men ibland är jag rätt trött på alla ekblad som kilar ner sig mellan stenarna runt trädäcket och aldrig förmultnar och när jag dessutom förstod det som att det var lättare att ta ner hela än att toppa den så blev det så bestämt. J svarade inte på mitt sms och jag tänkte att han nog hade annat för sig och skulle höra av sig när han hade tid . Alltså åkte jag på mitt bokade zumba-pass och innan jag kom hem igen körde jag Alice och Klara till ridklubben där de skulle på årsmöte och försökte sen ringa J för att kolla om hann hade tid med mitt träd, men fick inte tag på honom. Skickade ännu ett sms och en stund senare ringde J och frågade om han hade tagit ner rätt träd???
Resterna av eken som jag inte ens såg när jag kom hem!
Jag trodde att jag tittat ut i trädgården, men det hade jag tydligen inte gjort eftersom jag inte hade märkt att eken var borta och inte heller hade jag sett den stora högen på framsidan där resterna av den nu låg. Helt otroligt att jag parkerat bilen och gått in utan att märka det! Detta 'projekt' som jag trodde skulle ta minst en dag hade J ordnat medan jag var och dansade Zumba! Han är verkligen en klippa och en snabb sådan! Vet inte hur jag ska kunna återgälda denna hjälp, men får fundera ut något för J och resten av hans familj är vänner som jag inte kan vara utan!


Ek är vackert och tungt!
 Det kändes som om jag fått minst en halv dag till godo! Jag satte mig i det solvarma uterummet med en lätt lunch och därefter en stor kopp kaffe och bara njöt! Jag hann läsa ut boken och det är alltid blandade känslor när man läser ut en bra bok, nästan lite sorgligt att den tar slut! 'Högre än alla himlar' är första delen i en triologi och jag längtar till när nästa del kommer.
Solen värmde verkligen skönt i uterummet och jag bestämde mig för att gå ut en stund i den soliga, men kyliga eftemiddagen. Jag räfsade ihop grenarna och spånet som blivit kvar efter trädfällningen och insåg att jag kommer att ha en del mossa att jobba med senare i år.
Den lätta lunchen som bestått av en tallrik yoghurt gjorde att det blev en tidig enkel middag för mig. Jag passade på att äta något som jag gillar men ingen annan i min närhet  - spaghetti och en enkel pastasås av creme fraiche, smält gorgonzolaost och lite kryddor. Mums! Det kändes faktiskt helt ok att äta detta alldeles själv i sällskap av tända ljus och ett glas rött vin.
Det var lite tidigt att 'ta lördagkväll' och jag bestämde mig för att måla ett stycke vägg.
Jag får nästan kramp i målararmen, och kanske beror det på att jag har fel teknik, men jag får verkligen ta i med rollern för att få det att täcka. Har lyckats sabotera penseln som behövs till de ställen där inte rollern kommer åt och hittar ingen annan här hemma i samma storlek, så måste införskaffa en ny och hoppas hinna ordna det i morgon.
Jag hade egenltigen tänkt träna Body Pump på söndagförmiddagen, men då det krockar med att Alice och Orchidé ska hoppa 'Pay and Jump'-tävling på hemmaklubben så får jag stå över den.

Nu tänker jag dricka upp det sista av mitt vin, ta en bit av mitt nya favoritchoklad, Anthon Bergs mörka choklad med salmiak och sen lägga mig och börja läsa nya boken 'Sånt man bara säger' av Helena von Zweigbergk.

God Natt!

2 kommentarer:

  1. Låter som om du hade en bra lördag. Jag kom inte heller iväg på träningen i dag men det var mest latmasken som gav sig till känna :) Tisdag är bokad däremot.

    Ha en go söndag min vän!

    SvaraRadera
  2. Skönt att helgen blev bra. Solen piggade nog upp oss allihop ganska mycket. :)
    Kram Sofie

    SvaraRadera