onsdag 16 februari 2011

Bokklubbskvällar är bra för själen och Blåbärscheesecake

Igår kväll var det dags att träffa vännerna i PIC, en av mina två fina bokklubbsgäng!
Det är alltid lika trevligt att träffas och vi pratar inte BARA böcker, men det tror jag inte heller att någon trodde. *ler* 
Yngste sonen på Hovs Hallar


 Vi äter något gott, igår bjöds vi på en härlig fisksoppa med sting, och pratar till en början oftast om allt mellan himmel och jord och vad som hänt sen sist. Det kändes som om jag pratade mycket igår och är tacksam för de fina lyssnarna jag hade som stöttar och peppar! Det är guld värt!  Så småningom kommer vi så klart till diskussionerna om boken vi läst och vi var, lite överraskande, rörande överens om att vi tyckte riktigt bra om Björn Ranelids "Kniven i hjärtat". Jag var nog en av de som var mest skeptisk till detta bokval, men är inte sämre än att jag kan ändra mig. Språket är så poetiskt, men ändå lättåtkomligt. Boken berörde verkligen och fastän huvudpersonen var en man som satt i fängelse på livstid för att ha mördat två personer så kände vi sympati för honom, men även för i stort sett alla andra. Jag vet att jag hängde upp mig en del på att Ranelid upprepade vissa saker många gånger, men tror att det var en genomtänkt strategi och fanns där för rytmen i boken. Jag kan verkligen rekommendera andra att läsa den och jag tror inte att detta var den sista boken av Björn Ranelid jag läste.

Dottern på nyårsafton
Mitt under diskussionerna och alla vackra meningar vi hade hittat och ville citera så dukades det fram kaffe, te och väldoftande brownies. Mums!
 Det är lite julaftonsstämning när vi förväntansfullt ska få veta vad kvällens värdinna valt för bok att läsa till nästa gång, som är ca 6 veckor bort. Den här gången hade valet fallit på "Vindens skugga"av Carlos Ruiz Zafón! Vi var ett par stycken som redan har läst den, men vi unnar så gärna de andra att få läsa den att vi kan läsa den igen. Det är en av de bästa böckerna jag någonsin läst och jag hoppas jag inte skruvat upp de andras förväntningar för mycket så att de blir besvikna.

"Vindens skugga" (La Sombra del Viento) skrevs 2001 och handlar om Daniel som när han är 10 år får följa med sin pappa till "De Bortglömda Böckernas Gravkammare", ett gigantiskt gömt bibliotek någonstans inne i Barcelona, där gamla okända böcker funnits längre än någon kan minnas. Som traditionen bjuder får varje förstagångsbesökare adoptera en bok, och när Daniel går bland hyllorna ser han boken som han ska ha, som bara har funnits där och väntat på honom. Vindens Skugga, som boken heter, är skriven av Julián Carax, och Daniel är uppe hela natten och läser ut den. Han blir intresserad av vem denne okände författare är, som inte ens hans far, ägaren av ett bokantikvariat, vet vem det är. I sökandet efter vad som hänt Carax får Daniel både nya vänner och fiender, och finner sig indragen i något större och farligare än något han någonsin läst om, med självaste djävulen på jakt efter honom.
 
Äldste sonen hittade en solglimt vid Hovs Hallar förra vintern
 Ett par lite för långa dagar på jobbet, lite dåligt sovande och antagligen lättnaden över den förbättrade jobbsituationen har gjort att jag känner att en förkylning smyger sig på, men hoppas kunna mota den! Nu dricks det varmt te med honumg och en skvätt av något starkare och c-vitaminrik apelsin har jag också fått i mig.
I morgon är det en viktig dag! På kvällen ska min  för alltid minste lille kille Wille på intervju på den skola han antagligen ska börja på efter sommaren när han börjar 6:an. Spännande för både honom och mig, tror jag!


Jag har inte hunnit fotografera så mycket de sista dagarna och inte heller har jag på länge "bjudit" på något recept. Det blev alltså några gamla bilder idag och receptet har jag bara bjudits på och tyvärr inte hunnit prova att göra själv. Kanske jag inte borde avslöja det för er innan jag hade haft en chans att bjuda några av er på det, men kan inte låta bli. Den var supergod när vi fick den på mitt fadderbarn N's 19-årskalas! (bilden har ni sett här en gång tidigare och nu får ni alltså receptet)

BLÅBÄRSCHEESECAKE (ca 12 bitar)
Ingredienser: 

ca 3 dl krossade digestivekex, 12-14 st
25 gram smält smör eller margarin
0,25 dl vispgrädde
2 msk strösocker

Fyllning 200 gram blåbär
400 g cream cheese
1 dl strösocker
4 st ägg
2 tsk vailjsocker
2 dl Kesella Vanilj
1 msk maizena

Garnering
1 dl  Kesella Vanilj
1 näve blåbär, eller hur mycket man vill ha

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader.
Botten: Krossa kexen i en matberedare. Tillsätt det smälta matfettet, vispgrädde och socker och kör till en smulig massa. Lägg ett bakpapper i botten av en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Tryck ut blandningen i botten och på kanterna av formen.
Fyllning: Passera blåbären genom en sil. Blanda blåbärspurén med övriga ingredienser till fyllningen och rör till en slät smet. Häll fyllningen i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Låt kallna.
Garnering: Bred vaniljkesella i ett jämnt lager över kakan. Garnera med färska blåbär.

1 kommentar:

  1. Hehe... jodå mina förväntningar har du skruvat upp ordentligt vad gäller den boken.

    Har bokat BP på söndag förresten, hänger du på?

    kram <3

    SvaraRadera