måndag 25 januari 2010

Nöjd trots att det är måndag!

En lång dag, en måndag, går mot sitt slut och jag tror att jag kommer att sova gott!!

Väckarklockan ringde
05.35 och efter att ha bytt lakan, sett över lägenheten och packat ner det sista så bar det av mot tåget som går
06.42 från Knutpunkten mot Lund. En ganska vanlig arbetsdag från halv-åtta till ca kvart över fyra följde därpå och
16.39 gick tåget hemåt. Skönt att få komma HEM igen.
17.22 klev jag över tröskeln här hemma och frågade Alice om hon var klar att åka?
17.30 hämtade vi Klara och det bar av till stallet.
17.44 var jag hemma igen och
17.48 hämtade Max, Wille och jag Oskar för att ta de två stora killarna till fotbollsträningen UTOMHUS på konstgräs. En kall morgon hade nu blivit en ännu kallare kväll! Det var redan -10 när de startade sin träning, nästan på gränsen till för kallt kan man tycka.
18.05 kom jag och Wille fram till Maxi så att vi kunde handla bla mat för veckans middagar och SPOLARVÄTSKA som var helt slut i bilen. Inköpslistan var rätt lång och vi var inte tillbaka hemma förrän
18.55 då vi lastade in kassarna och sen var det dags att dosera spolarvätskan för -12 grader, vilket borde räcka, tyckte jag. Nu vet jag att behållaren till spolarvätska rymmer ca 4 liter och det tog en stund att blanda och fylla på. När jag nästan var klar med detta ringde Alice och sa att de var färdiga i stallet så
19.18 hämtade jag dem och körde hem Klara och sen var det dags att plocka in det jag handlat och påbörja kvällsmaten. Det fick bli pasta med köttfärsröra, för det går fort, men ändå var klockan
20.10 när vi satte oss för att äta och då hade en stelfrusen Max hunnit bli hemskjutsad från sin träning.
20.35 är alla klara, middagsdisken undanplockad och det är dags att börja göra soppan som ska vara en av måltiderna under nästa vecka i Funäsdalsfjällen.
21.15 hjälper jag Wille med tandborstningen och ett par minuter senare pussar jag honom godnatt i sängen.
21.30 stänger Alice av sin dator och kryper ner i sängen tillsammans med sina engelskbok, eftersom det är prov på torsdag.
21.35 är allt stekt, skuret och hackat och soppan i kok och
21.50 stänger jag av spisplattan så att soppan kan svalna.
21.58 är tvätten upphängd och nu sitter jag här!

Receptet till soppan som jag gjort i kväll kommer från mamma och kallas
VINTERSOPPA och passar ju bra med tanke på att det nu är nästan 15 minusgrader!

Till 4 portioner behövs:
250 g blandfärs
1 msk tomatpuré
1 rödlök
2 morötter
1 bit rotselleri
1,25 l köttbuljong
1 dl snabbmakaroner
paprikapulver

Bryn färsen i stekpanna och krydda. Lägg därefter över i en gryta.
Tillsätt tomatpuré, skivad lök, morötter i skivor, selleri i bitar och buljong.
Låt koka tills morötterna är nästan mjuka.
Lägg i snabbmakaronerna.
Koka i 5 minuter och smaka av med paprikapulver och ev. mer salt och peppar .
Servera gärna med ett gott bröd till.

3 kommentarer:

  1. Puh! Det var fullt upp må jag säga.
    Jag har aldrig gjort någon soppa med köttfärs i, så jag tänker att pröva din vintersoppa.

    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Kul att du vill prova! Den var en favorit när jag var barn o mina barn äter faktiskt den också fast de inte är så glada i soppa annars!

    SvaraRadera
  3. Oj, oj - det var en hektisk dag! Hoppas inte resten av veckan sett ut på samma sätt. Köttfärssoppa gör vi också ibland med ungefär samma ingredienser fast med paprika och inte rotselleri. Gott och även barnen här gillar.
    Kram

    SvaraRadera