tisdag 5 april 2011

Päron och pumpafrö till tisdagskvällens lax i balsamicosås

Blåsippan ute i trädgården står! Niger och säger att
nu är det vår!
En ganska grå och regnig vårdag... Min planerade löprunda fick ställas in med några dåliga ursäkter om för dåligt väder, en häst som behövde rastas och ändrad träningstid för äldste sonens fotbollslag, som tydligen började grästräning idag. Han menade efteråt att där inte var mycket gräs kvar på planen när deras träning var slut och att jag nu i skrivande stund inte gått och lagt mig än beror på att jag sitter och väntar på att tvättmaskinen med de lerigt stinkande träningskläderna ska vara klara. (Hon som normalt sett sköter tvätten fick gå och lägga sig, eftersom hon är yngre.)
Det känns som om det nog kunde väntat någon vecka med gräspremiären?!

Det är ju inte helt ovanligt att jag inte gjort någon veckomatsedel  eller ens samma morgon hunnit tänka ut vad vi ska äta på kvällen och så var det idag. Jag hade visserligen tänkt så långt som att vi skulle använda laxfilé som jag hade i frysen och på lunchen letade jag fram följande recept på arlas hemsida och det blev faktiskt uppskattat av både mig och barnen, även om där var någon som la päronbitarna åt sidan. Lättlagat, vilket är viktigt när man inte har så mycket tid på sig att få maten klar!
(Jag tyckte att såsen blev lite för salt och kommer nog att minska mängden kycklingfond nästa gång.)

Jag gjorde nästan 1 1/2 sats av såsen  och det var
tur då den var populär!
Lax med balsamicosås och päron
4 port
4 bitar skinn- och benfri laxfilé, ca 500 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar


Sås:
2 ½ dl matlagningsgrädde
1 msk balsamvinäger
1 msk konc kycklingfond
½ tsk japansk soja
1 tsk oregano
½ msk majsstärkelse

1 dl pumpakärnor
2 päron
2 msk Arla smör-&rapsolja
1/2 dl hackad gräslök


Gör så här: Sätt ugnen på 225°. Lägg laxen i en ugnssäker form. Salta och peppra. Blanda samman grädde, vinäger, fond, soja, oregano och majsstärkelse. Häll det i formen och strö pumpakärnor på laxen. Stek i övre delen av ugnen ca 15 min. Dela päronen i bitar och ta bort kärnorna. Stek päronen i smör-&rapsolja i en stekpanna och lägg dem i formen. Strö över gräslök.
Servera med ugnsstekt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar