onsdag 30 mars 2011

Det fick bli Tacopaj i lördags när tiden blev lite knapp efter trevligt Gluff

Det blev nog lite för lite sömn natten mellan fredagen och lördagen och jag klarar tydligen inte av det lika bra längre. I fredags körde jag efter jobbet till Borås, en resa på ca 25 mil. Jag fick tack och lov sällskap i bilen  från Halmstad av två av mina "Gluff"-kumpaner. Vi har träffats tredje fredagen i udda månader så länge att vi inte minns vad förkortningen Gluff står för och jag minns inte heller när vi började träffas, men tippar på 1993 eller -94. Vi är nog 12 stycken totalt, men att få ihop alla på en gång händer inte så ofta. Vi är lite utspridda även om majoriteten fortfarande bor kvar i trakterna där jag växte upp i västra Småland.

I fredags var vi 8 stycken som träffades hos Anne i Borås. Tiden går alldeles för fort, men det brukar ju vara så när man har trevligt! Vi började med  gott bubbel och chokladprovning! Åtta olika sorters vit, ljus och mörk choklad i olika smaker var försvinnande gott för åtta hungriga Gluffar! Därefter blev det god lax med fetaost på en bädd av bla potatis, tomater och lök. Gott vitt vin därtill och rätt vad det var luktade det härligt av kardemumma från kvällens efterrätt som var en supergod blåbärssmulpaj med kardemumma och vaniljvisp. Anne är alltid duktig på att ordna små tävlingar. Snabbt var vi indelade i tre lag och vi i lag 'Syd' var långtifrån att vinna, då vi inte var starka varken på fågelläten eller rösterna på kända sportkommentatorer.

Ett tu tre var Smålandsbilen tvungen att vända hemåt och vi 'sydlänningar' och kvällens värdinna tyckte ju inte klockan var så mycket DÅ, men rätt var det var så hade klockan blivit halv tre. När husets yngste på knappt två år glatt hördes prata i köket nästa morgon vid kvart över 7 var jag inte pigg, men kunde inte låta bli att le när jag hörde en tvåårings underbara upprepande av olika, men i stort sett obegripbara, ord säkert tio gånger.
Vi bjöds på välsmakande frukost och innan tio satt vi i bilen igen för att ta oss hem från de snöhögar och minusgrader som fanns i Borås.

Jag hann lagom hem för att hinna se de sista tio minuterna av Willes tennislektion, till vilken han var levererad av sin mormor och morfar där han och Alice tillbringat fredagkvällen och natten. Wille fick följa med mig och handla vad som behövdes till kvällen då vi skulle ha gäster. De sista milen från Halmstad hade jag reviderat kvällens matsedel och försökt göra upp någon slags inköpslista i huvudet. Jag fick inse att jag fick förenkla menyn en del eftersom jag inte hade så mycket tid och dessutom var trött. Alltså bestämde jag mig för att bjuda på en gammal favorit, Tacopaj. Serverade lite plock innan i form av bla prosciuttoskinka, salami och oliver.Till efterrätt blev det Blåbärscheesecaken som ni fått receptet på tidigare.

VäxjöEvas Tacopaj
Pajdeg:
3dl vetemjöl                              Gör pajdegen i matberedare och låt 1 krm salt                                  vila minst en timme i kylen.
150 g kylskåpskallt margarin     Förgrädda i 225 grader i ca 10 min.
2 msk iskallt vatten

Fyllning 1:
500 g köttfärs                          Brynes och kokas ihop.
1 hackad gul lök                       Häll i det förgräddade pajskalet.
1 påse tacomix
1 dl vatten

Fyllning 2:
3 tomater hackas i småbitar       Blanda ihop allt och bred över köttfärsen.
4 fefferoni hackas i småbitar
2 dl creme fraiche
4 msk majonnäs
1 krm vitpeppar
2 dl riven ost

Gratinera i 225 grader ca 15 minuter.
Servera med en god sallad.

Hög tid att få välbehövlig sömn, men hoppas hinna läsa några sidor i ny bok. Jag har nu läst ut 'Rödhake', som verkligen tog sig och blev spännande och svår att släppa på slutet. Jag tyckte dock att där var minst en tråd som inte blev riktigt löst, men det kanske Nesbö återkommer till i någon av de senare böckerna.
Nu ska jag börja  på den av Bokklubben valda 'Sarahs nyckel' av Tatiana de Rosnay. Har hört mycket gott om den, men också att den ger 'tryck över bröstet' och hoppas nu att mina förväntningar inte är för höga. Får förresten se om jag orkar hålla boken - kvällens Body Pump-pass har gjort armarna rätt matta och fortfarande lite skakiga. Gött när det känns! :-) 

1 kommentar:

  1. Mums, tacopaj. Fem kockmössor från mig, maken och hunden.

    SvaraRadera