söndag 19 februari 2012

Foton, förändringar och feberfri

Febern är nästan borta och det bultar inte lika smärtsamt i örat idag. Skönt! Sovit mycket, läst mycket och tänkt mycket!
Nånstans växer det fram, starkare och starkare, att jag behöver göra en ny prioriteringslista i mitt liv. Jag tror att jag skulle behöva skaffa lite nya vänner, vänner som jag kan hitta på saker med, som jag tycker är roligt.. haha, frågan är var jag ska hitta dem??
Jag har nog tyvärr har tappat bort en del vänner sedan skilsmässan, sorgligt nog till och med sådana vänner som jag inte ville eller trodde att jag nånsin skulle tappa bort. Jag vet inte riktigt varför det blivit så. Kanske har jag slitit ut dem, med mitt ältande, men det har säkert också att göra med att det är svårt att umgås på samma sätt som innan, både för dem och för mig. Jag har svårt för att höra av mig, vill inte tränga mig på och att de ska känna att de måste umgås med mig för att det är synd om mig. Dessutom har jag antagligen ändrat mig en del de senaste två åren och framförallt varit alldeles för egoistisk mitt i all min sorg. Det kan ju tyckas dumt så här i efterhand, men jag hade ingen energi till att tänka på att få mer än en dag i taget att fungera och har inte orkat vara så snäll, tacksam och omtänksam som jag kanske borde varit och var mer förr. Det känns som ett nytt sorgearbete har börjat, att inse detta, och att det nog är för sent att reparera, men saknaden är stor. Jag är ledsen att jag sårat en del och vissa saker önskar man ogjorda och osagda och  också tvärtom.

Nästa sak som definitivt också måste hoppa upp på prioriteringslistan är att inte vara så främmande för att flytta från byn och huset jag bor i.
Mötesplats?!
Här stod jag länge, men ingen dök upp! 
Med tanke på att jag inte har så många vänner här, som håller mig kvar, och att huset är så förknippat med den familj jag aldrig ville förlora så tror jag att jag hade mått mycket bättre av att bo någon annanstans. Samtidigt måste jag ju ställa det mot att det viktigaste för mig fortfarande är att barnen ska må bra och därför får det kanske bli ett par tre år innan jag verkligen kan byta boende.

Det finns fler saker som nog hade mått bra av att förändras i mitt liv, men dem har jag bestämt mig för att lägga åt sidan ett litet tag.

Jag måste säga att det så klart också finns underbara vänner, som hör av sig fastän det är tyst från mig, eller hör mina halvdiffusa rop på hjälp och hittar saker som får mig att se framåt och förstå att vissa förändringar får man bara acceptera och så småningom till och med kan se det positiva i dem.

En lång ensamt grubblande helg går mot sitt slut. Den började i varje fall sämre än den slutar! Alltid något! :-)


Medan bröden stod i ugnen, tankade jag lite syre och ljus vid Glumslövs backar och tog några foton:

Ålabodarna





Vy mot söder och Sundvik
Ven i motljus

4 kommentarer:

  1. Jag maste saga att jag inte hade en aning om att du skilt dig..... Aven om jag inte har barn med min ex make, sa kanner jag helt klart igen det dar med vannerna. Jag blir fortfarande jatte ledsen nar jag tanker pa det. Som du sager, det ar som ett helt nytt sorgearbete i sig sjalvt, Jag tycker att det later super klokt att gora en ny priorteringslista!! En lista dar DU star i centrum ;) Att flytta och byta miljo ar nog ingen dum ide.... Jag hoppas verkligen att du finner nya vanner! Du ar ju toppen, sa det borde inte vara svart =)) Men aven har kanner jag igen mig....men kanske en fotoklubb eller liknande?
    Superfina bilder!!
    KRAM
    Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linda, både för de snälla och uppmuntrande orden och för berömmet av mina bilder. Du är ju själv en duktig fotograf, det har jag sett många bevis på! :)
      Det ÄR inte lätt med vänner, ibland känns det svårt att inse att man kanske inte är bra för varann, att det ger mer negativ energi än positv för nån, eller båda.
      Ja, en fotoklubb hade nog varit kul, letade för ett tag sen, men hittade inte riktigt någon som var i min smak och närhet, men ska nog göra ett nytt försök.
      Kram till dig från mig

      Radera
  2. Hej!
    Det är verkligen länge sen vi sågs! Förstår allt du skriver, måste kännas hemskt! Känner du för en fika och lite skitsnack, så säg bara till! Jag umgås gärna!
    Styrkekram från Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej söta Annika!
      Ja, alldeles för länge sedan!!
      Har länge tänkt att jag skulle bjuda hem vår gamla Julmarknads-grupp och ev ett par styckern till från styrelsen. Kanske är dags att ta tag i det snart?!
      Vad tror du om det?
      Kram

      Radera