söndag 17 april 2011

"Nödvändigheter" och Nöjen med Broccoli och Valnötter som avslutning

Jag har målat TV-rummet för tredje gången (nu återstår det bara en!) och lagt några timmar i trädgården och det var väl detta som var "növändigheterna"! Grenar och ris från eken är nu bortforslade (inte min förtjänst) och jag har städat upp resterna. Lavendelhäcken är helt nerklippt och rabatten rensad och fick till slut ett nytt lager täckbark, som jag hoppas ska göra att jag slipper lägga några längre stunder där i sommar. Jag befarar att en del av rosorna inte klarat vintern, men avvaktar och håller tummarna ett tag till. Det har blivit ett par rundor till trädgårdsbutiken under helgen och bla gödsel mot mossa är införskaffat till min mossmatta som jag ska försöka göra till gräsmatta. Detta borde väl redan vara gjort, men det är som det är..

Nu till nöjena! :-) Jag sprang drygt 7,5 km, vilket är den längsta rundan hitintills i år och på länge. Det gick som vanligt i ganska långsamt tempo, men det kändes bra och dessutom som om jag hade orkat längre och därför känner jag mig nöjd. 
På lördagkvällen bjöds jag på god mat och trevligt sällskap hemma hos A-K. Vi var tre från början och vid kaffet helt plötsligt fem. När den goda desserten med lemoncurd och granatäpple dukades fram var vi fyra och vid 12 var vi tre och rätt snart endast två.
Helt plötsligt var klockan tre! Söndagstidningen hade kommit när vi la oss, men vad gör väl det när man får prata med någon som får en att må bra!
Jag bjöds på supergod frukost, som jag stod mig på hela dagen. Vid lunchtid var jag hemma och  hamnade, efter att ha konstaterat att huset stod ordentligt kvar efter äldste sonens grill- och TV-kväll med kompisarna, i rabatterna!
Att laga mat till bara sig själv är inte roligt och ibland blir det rätt 'andefattigt'. I kväll däremot bestämde jag mig för att unna mig lite lyx på solokvist! Jag hittade detta recept i 'Leilas Middagstips', som var i MIN smak:

Pasta Med Rostad Broccoli, Ädelost Och Valnötter
1 portion
1 1/2 dl pasta
1/2 broccoliknippe
1 msk olivolja
flingsalt
1 bit Kvibille ädelost
2 msk valnötter, grovhackade
olivolja
svartpeppar från kvarn


1. Koka pastan i saltat vatten och sätt ugnen på 200 grader.
2. Skiva broccolin i skivor, blanda med olivolja och salt.
3. Rosta broccolin i ugne, ca 10 minuter tills den fåtrt gyllene färg.
4. Blanda nykokt pasta med broccoli och hyvlad ädelost, toppa med valnötter och olivolja.. Krydda med peppar.


1 kommentar:

  1. Wow, det receptet måste jag prova. Låter verkligen supergott! :)

    SvaraRadera