onsdag 18 februari 2009

"Skumpa" en tisdag smakade bra!

Thoms första artikel är antagen till en vetenskaplig tidskrift!
Det minsta jag kan säga är att jag är stolt och imponerad!

Klart att vi var tvungna att fira!

Bra att det finns mousserande vin på 37,5 cl flaska och god var den Dopff Brut som vi drack.

Det fanns inte tid för att laga någon gourmet-middag, men den fisksoppa, som jag lagade för första gången, var både snabblagad och god! För att få lite exta sting i la jag till lite cayennepeppar och till hade vi lime-aioli och grov baguette.

Receptet hittade jag på Arla:




FISKSOPPA (4port)
Ingredienser:
400 g fiskfilé, t ex sej eller lax (jag hade lax o torsk)
1 stor purjolök, ca 150 g
1 gul lök
smör
1 krm svartpeppar
2 burkar passerade tomater, á 400 g
1 dl vatten
2 ½ dl Matlagningsgrädde 15%
2 grönsaksbuljongtärningar
1 krm strösocker
½ tsk salt
1 dl hackad dill

Gör så här:
Skär fisken i bitar. Strimla purjolöken. Skala och hacka löken. Fräs purjolök och lök i smör i en kastrull. Rör i peppar, tomater, vatten, grädde och buljongtärningar. Låt koka några minuter. Lägg i fisken och låt soppan koka på svag värme 2-3 min. Smaksätt med socker och salt. Strö dillen över.
Smaklig spis!

Visserligen har vädret inte varit så grått de sista dagarna, utan riktigt fint med minusgrader, sol och blå himmel, vilket vi inte är så bortskämda med, men lite tulpaner är ändå inte fel:



2 kommentarer:

  1. Nu har jag skaffat mig ett Google-konto så nu kan jag kommentera!
    Stort grattis till Thom!! Hälsa honom! Kul att fira lite så här mitt i veckan. Jag vill också laga fisksoppa men jag tror inte övriga i familjen är så pigga på det...:-)

    Kram Sofie

    SvaraRadera
  2. hahaha :-)
    Efter jag läst din status på FB o kommenterat den så kom jag på att jag skulle kolla MIN blogg! Vad kul att du kommenterar! Jag ska hälsa Thom.
    Gör man fisksoppan utan fisk så blir det en tomatsoppa!! Kan det vara nåt istället? :-) Den var riktigt god, faktiskt!
    Kramis

    SvaraRadera