onsdag 11 februari 2009

Hembakt bröd är gott!

Idag tänker jag dela med mig av ett brödrecept som inte är nytt, men fortfarande lika enkelt att göra och till och med omtyckt av nästan alla mina barn.

Det som är bra är att det finns många variationsmöjligheter. Det är inte alltid jag har tex alla mjölsorter hemma och då går det bra att byta ut någon sort eller öka mängden av någon av de jag har.

Det går att byta ut rågkross och vetekli till tex solrosfrö, havrekli eller linfrö och jag har ibland även haft i lite torkad frukt, som tex tranbär.
Istället för filmjölk har jag ibland tagit naturell yoghurt.

Jag har fått receptet av en annan Anna-Karin och vill inte ta åt mig äran för att ha skapat receptet.


ANNA-KARINs FILMJÖLKSBRÖD
Detta blandas i en stor bunke:
5 dl vetemjöl
3 dl rågsikt
2 dl grahamsmjöl
1,6 dl grovt rågmjöl
2,5 dl rågkross
2,5 dl vetekli
2 tsk salt
5 tsk bikarbonat


Rör ner följande i mjölblandningen:
1 liter filmjölk
1,5 dl sirap


Ös upp i två avlånga formar (1 ½ l).

Grädda i 150 grader, längst ner i ugnen, ca 90 minuter.
Hoppas att det ska smaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar